Englouties

  • Lab
  • Production year 2020
  • Production format 16 mm
  • Screening format 16 mm
  • Duration 13′
  • Englouties

  • a Film
  • by Simon Guiochet
  • Description (english) Deep in the city of Saint-Malo, there is a gigantic area, which covers 1/3 of the city, closed to the public. This is a part of the commercial port which is mainly accessible from a gateway with unusual architecture which limits access. An inaccessible place that will be the first to disappear under the waves in a few years. Only strange sounds reach us from afar: roaring, construction noise, howling sirens … This parallel world is agitated day and night. But it is in the depths of the night that the unknown sounds and lights arouse the most fantasies. Engulfed is a dive below the surface, a descent to the bottom of this mysterious well, located in the heart of the Saint-Malo basins. The film takes us into this phantasmagoric world, in the folds of the city, at the bottom of low tides. A man walks, crosses landscapes, and explores the surface of the film. He immerses himself in an exploration of images, swimming to eerie depths, only to return to the surface. A hallucinatory journey through layers of images that become mental landscapes.
  • Description (french) (une copie 16 mm est en cours de fabrication) Au cœur de la ville de Saint-Malo, il y a une zone gigantesque, qui couvre 1/3 de la ville, interdite au public. C’est une partie du port de commerce qui est principalement accessible à partir d’une passerelle à l’architecture hors-norme qui en limite l’accès. Un lieu inaccessible qui sera le premier à disparaître sous les flots dans quelques années. Seuls des sons étranges nous parviennent de loin : vrombissements, bruits de chantier, hurlements de sirènes… Ce monde parallèle s’agite de jour comme de nuit. Mais c’est au plus profond de la nuit que les sons et les lumières inconnues suscitent le plus de fantasmes. Englouties est une plongée sous la surface, une descente au fond de ce puits mystérieux, situé au cœur des bassins de Saint-Malo. Le film nous emmène dans ce monde fantasmagorique, dans les plis de la ville, au fond des marées basses. Un homme marche, traverse des paysages, et explore la surface de la pellicule. Il s’immerge dans une exploration d’images, nageant vers des profondeurs inquiétantes, pour finalement revenir à la surface. Un voyage halluciné dans des couches d’images qui deviennent paysages mentaux.
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