- Lab
- Production year 2019
- Production format 16 mm
- Screening format 16 mm
- Duration 37′
-
Principio Máquina de Coser
- a Performance
- by Dúo Prismáticas [ pilar monsell & aitziber olaskoaga ]
- Description (english)
Sewing Machine Principle is a performance of expanded cinema developed by the artistic duo Prismáticas [Monsell & Olaskoaga]. Taking Kluge’s text as a starting point, we recover one of the three principles that gave birth to the cinematograph to ask ourselves what would have happened if that new film and projection machine had not excluded sewing?
Prismáticas reinvents the Sewing Machine Principle by giving a new use to the old principle. For this we have built the prototype 01 of the See(w)ing Machine, a 16mm Singer (!) projector modified and hacked in order to combine it with parts of a sewing machine. Olaskoaga and Monsell bring into play the use of this and other machines, gestures, words and found footage and their own images to question the technophobic imaginary historically associated with women, as well as the invisibility and precariousness of their work in the textile and film industry. Two machines, two industries and two women reveal to us that both cinema and sewing share a gestural and mechanical vocabulary, as well as the erasure of women’s narratives and stories.
- Description (other language)
Principio Máquina de Coser es una performance de cine expandido desarrollada por el dúo artístico Prismáticas [Monsell & Olaskoaga]. Tomando como punto de partida el texto de Kluge, recuperamos uno de los tres principios que dieron lugar al nacimiento del cinematógrafo para preguntarnos ¿qué hubiera pasado si aquella nueva máquina de filmación y proyección no hubiera excluido la costura?
Prismáticas reinventa el Principio Máquina de Coser dando un nuevo uso al viejo principio. Para ello hemos construido el prototipo 01 de la See(w)ing Machine, un proyector de 16mm Singer (!) modificado y hackeado con el fin de combinarlo con piezas de una máquina de coser. Olaskoaga y Monsell ponen en juego el uso de esta y otras máquinas, gestos, palabras e imágenes de found footage y propias para cuestionar el imaginario tecnófobo asociado históricamente a las mujeres, así como la invisibilidad y precariedad de su trabajo en la industria textil y cinematográfica. Dos máquinas, dos industrias y dos mujeres nos revelan que tanto el cine como la costura comparten un vocabulario gestual y mecánico, así como la borradura de narrativas e historias de mujeres.
A través de los textos recitados de Angela Davis, Adrienne Rich, Andrea Soto Calderón y Alexander Kluge, Prismáticas articulan narrativas que sobrepasan la pantalla, entran en la máquina de coser y vuelven a salir de esta para materializarse en gestos históricamente invisibilizados.